De Tenderboard HIS bewijst zijn waarde

Zorgverleners in Nederland gebruiken een pas om het Burgerservicenummer (BSN) van patiënten op te vragen en in hun administratie te registeren. Het gaat hier vanzelfsprekend om gevoelige informatie, vandaar de pas. CIO VWS Ron Roozendaal vertelt over de complexiteit die bij een aanbesteding van zo’n pas en alles daarom heen komt kijken. En hij legt uit waarom VWS toch besloot de Tenderboard van de HIS in te zetten ondanks dat dit het traject vertraagde.

Ron Roozendaal

Ron Roozendaal

Het is een behoorlijke grote opdracht

Ongeveer 90.000 zorgverleners hebben een “UZI-pas”, die een wettelijke basis heeft. De markt levert de pas. Zo gaat het al jaren. Om de paar jaar volgt er een nieuwe aanbesteding. Dan gaat het over de pas, de techniek die erom heen zit en het “face to face” dus persoonlijk afleveren van die de pas aan zorgverleners.

We hebben de aanbesteding eerst zelf in de markt gezet

Daar kwam een gering aantal aanbiedingen uit. De aangeboden oplossingen waren niet doelmatig. We besloten daarop de aanbesteding te staken. Samen met de HIS overlegden we over de vervolgstappen. Directeur HIS, Richard Lennartz adviseerde ons de aanbesteding aan de Tenderboard voor te leggen.

Het is een hele complexe aanbesteding

We hebben dit zelf al een aantal keer aanbesteed. En dan zou een groep mensen dit in een korte tijd eigen moeten maken, zonder dat ze de kennis hebben van deze aanbesteding? Wat kan dat nou opleveren? Ja, ik was sceptisch, maar tegelijkertijd overtuigd van de noodzaak om deze aanbesteding van alle kanten te laten kloppen en de kwaliteit te verbeteren. Ik was overtuigd van het verhaal van de HIS dat het kon bijdragen, maar tegelijkertijd sceptisch of het dat ook echt zou doen.

De Tenderboard zorgde voor een aanzienlijke verbetering

Maar ook tot een aanzienlijke vertraging. Dat weegt tegen elkaar op. Maar ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van de aanbesteding nu ook echt is verbeterd. De Tenderboard voegde hele zinvolle verbeteringen toe, die we ook grotendeels allemaal overnamen. De aanbesteding loopt nu, dus we kunnen er verder nog niet veel over zeggen.

Het commentaar van de Tenderboard was terecht

We waren wel even bezig de aanbesteding aan te passen. Op het moment dat je de opmerkingen terecht vindt en echt waarde toevoegen, moet je je uiterste best moet om ze over te nemen.

Het instrument heeft zijn waarde bewezen

In de Tenderboard zitten mensen die ons goed onderbouwd aan het denken hebben gezet. Dit zorgde ervoor dat wij bijna alle adviezen overnamen. Door de Tenderboard is de kwaliteit van de aanbesteding verbeterd. Van goed naar nog beter.

Ik leg zonder twijfel nog een keer een aanbesteding bij de Tenderboard neer

Wij zijn nu ook intern met de HIS bezig om te leren van deze aanbesteding. Ik wil kijken in welke situaties wij altijd de Tenderboard inzetten. Dat betekent aan onze kant vooral goed nadenken over welke vorm van aanbesteden, wat zijn de kenmerken van een aanbesteding waarvoor je zeker een orgaan als de Tenderboard wilt gebruiken. We kijken naar complexiteit, volume en omvang.

Soms is het goed om mensen van buiten naar de aanbesteding te laten kijken

De Tenderboard is in staat om veel zinvolle adviezen te geven waar je iets mee kunt. Dit is een heel complexe aanbesteding waarvan je denkt dat niemand dat begrijpt. Dan zijn er toch elementen die de Tenderboard in een relatief korte tijd eruit haalt en waar zij een advies over geven dat echt tot verbetering leidt.

Meer informatie over de Tenderboard is te vinden op de website van UBR.

 

Zie ook