Rijksambtenaren kiezen steeds meer voor duurzaam reizen

De Rijksoverheid heeft zich verbonden aan een duurzame bedrijfsvoering. In relatie tot het reizen leidt dit tot keuzes om reizen te beperken tot het noodzakelijke, het gebruik van openbaar vervoer te bevorderen en het toepassen van klimaatcompensatie. Het terugdringen van de automobiliteit is dan ook één van de doelstellingen van het beleid voor dienstreizen. Categoriemanagement Vervoer, onderdeel van UBR|HIS, is verantwoordelijk voor een aantal Rijksbrede vervoerscontracten waarin milieuaspecten een rol spelen.

Duurzaam vervoer

Het Rijk neemt verschillende stappen om de duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken

De Rijksoverheid heeft bijvoorbeeld via categoriemanagement Vervoer een raamovereenkomst afgesloten om de CO2  uitstoot van dienstreizen per vliegtuig te compenseren. Daarnaast stimuleert de Rijksoverheid samen met andere overheden en vervoerders het gebruik van het openbaar vervoer (ov). Categoriemanagement Vervoer maakte voor de Rijksoverheid ook interessante kortingsafspraken met Thalys en NS International voor ICE en Eurostar.

Openbaar vervoer als alternatief voor de auto

Steeds meer mensen maken gebruik van treinen, bussen, trams en metro’s om naar hun werk te gaan of voor zakenreizen. Deze vervoersmiddelen kunnen veel passagiers tegelijkertijd vervoeren tegen steeds minder milieubelasting. Iets wat de rijksambtenaar steeds belangrijker vindt. Daarom stimuleert de Rijksoverheid ambtenaren om met het ov te reizen als alternatief voor de auto.

Trein is een duurzaam alternatief voor vliegen

Ambtenaren die regelmatig naar het buitenland reizen krijgen steeds meer alternatieven aangeboden. Zo maken zij steeds vaker gebruik van de trein voor buitenlandse reizen. En waarom niet? De Thalys brengt je comfortabel vanuit Amsterdam of Rotterdam naar verschillende plekken in Frankrijk. Ook Londen is dagelijks met de trein te bereiken, dankzij Eurostar. Het is al mogelijk om vanuit Nederland in ongeveer vierenhalfuur met overstap op Brussel-Zuid in hartje Londen te zijn met de trein. Terug naar Nederland kan zelfs met een directe treinverbinding (vanaf 11 juni 2019 is dit doordeweeks driemaal per dag). Er wordt hard gewerkt om ook hier een directe verbinding van Amsterdam naar Londen te organiseren.

Milieu speelt steeds belangrijkere rol bij keuze voor de trein

Comfort, snelheid en duurzaamheid blijken de belangrijkste redenen om met de trein te reizen. Volgens NS International nemen vooral de kortere reizen tot vijfhonderd kilometer met de trein toe.  Voor die dienstreizen (station van vertrek --> station van aankomst) mag de reiziger met de trein eerste klas reizen. Op die afstanden is de trein om milieuredenen beter dan het vliegtuig. Een reis Amsterdam – Parijs met de trein levert volgens de Thalys slechts 4,5 kilo uitstoot CO2 op, tegen bijna 47 kilo CO2met de auto of 66 kilo met vliegtuig. Een Eurostarreis van Londen naar Amsterdam resulteert in 80% minder uitstoot van CO2 per reiziger dan een vlucht.

De reistijd en prijs van reizen met de trein is vergelijkbaar met vliegen, maar het beste argument om met de trein te gaan is en blijft het klimaat.