Het Rijk in het Noorden werkt aan zijn werkgeversmerk

Veel rijksdiensten in het Noorden zijn deze week extra bewust aan de slag gegaan met hun organisatieverhaal. Tijdens de noordelijke wervingscommunity in Groningen kregen zij hulp en inspiratie van Marcel van der Quast, docent in employerbranding. De bijeenkomst werd gefaciliteerd door het programma Samenwerking Rijk Noord (SRN).

Bij de wervingscommunity zijn op dit moment twaalf rijksorganisaties aangesloten. Aan het platform nemen recruiters, HR-adviseurs en arbeidsmarktcommunicatie-specialisten deel. Samen staan zij aan de lat om de Rijksoverheid in het Noorden meer als één werkgever te laten opereren op de regionale arbeidsmarkt.
“Ik ben ervan overtuigd dat iedere organisatie iets onderscheidends en authentieks heeft”, vertelt Marcel. “Het is de kunst om het te laten zien. Een employerbrand verzin je niet zelf. Vraag het mensen dan ook gewoon: waarom werk je hier? Of: waarom zou je hier willen werken? Op basis daarvan maken mensen een overweging. Wil ik bij die club horen ja of nee?”

Samenwerking

De activiteiten rondom de wervingscommunity vallen onder de kapstok van SRN. Het programma staat ten dienste aan de samenwerking tussen noordelijke rijksorganisaties op het gebied van personele capaciteit. Judith Remmerswaal, projectleider bij SRN: “Marcel liet ons de campagnevideo van werken voor Nederland zien. Wij werken allemaal ‘Voor Nederland’. Het is mooi om te zien met welke verhalen wij ons in de regio positief onderscheiden. Wat is ons clubgevoel? Mensen hebben zoveel keuze om ergens te gaan werken. Vanuit deze community willen we laten zien waarom het interessant is om voor het Rijk in het Noorden te kiezen.”

Meer weten?

Voor meer informatie over of deelname aan de noordelijke wervingscommunity kan je terecht bij Judith Remmerswaal. Ben je benieuwd naar het huidige aanbod van vacatures van het Rijk in de regio? Kijk dan op de gezamenlijke landingspagina voor noordelijke rijksorganisaties.