Noordelijke organisaties staan stil bij werving in coronatijd

Het is geen geheim dat corona grote impact heeft op de arbeidsmarkt. Ook in het Noorden is de vraag actueel hoe om te gaan met deze gevolgen. Tijdens de noordelijke wervingscommunity, die wordt gefaciliteerd door Samenwerking Rijk Noord (SRN), stonden vertegenwoordigers van diverse organisaties in de regio deze week stil bij het thema ‘werving in coronatijd’.

De impact van corona op het wervingsvraagstuk heeft meerdere gezichten. Enerzijds zijn er door terughoudendheid op werving nu minder vacatures. Anderzijds liggen er kansen om bepaald personeel binnen te halen, bijvoorbeeld op het gebied van ICT. Hoe dan ook heeft de huidige tijd sterke invloed op de arbeidsmarktcommunicatie van noordelijke (rijks)diensten.

Uitdagingen

Celest Latumalea, HR-adviseur bij de RDW (Dienst Wegverkeer), ervaart bij de impact van corona op de uitdagingen op het gebied van werving. “Omdat de RDW een zelfstandig bestuursorgaan is, zijn we verantwoordelijk voor onze eigen inkomsten uit diensten die wij aanbieden”, vertelt ze. “Denk hierbij bijvoorbeeld aan de uitgifte van rijbewijzen en het tenaamstellen van voertuigen bij autoverkopen. Nu onze inkomsten teruglopen, zijn wij genoodzaakt te bezuinigen wat gevolgen heeft voor de werving van RDW. Voor ICT’ers geldt dat wij, ondanks de bezuinigen, voor bepaalde specialistische functies nog steeds een wervingsbehoefte hebben. Corona biedt ook kansen, zoals externen die nu graag in dienst willen komen. Tevens komen ICT’ers beschikbaar op de arbeidsmarkt door bezuinigingen bij andere bedrijven.’’

Focus

De veranderende wervingsvraag leidt tot andere accenten binnen de arbeidsmarktcommunicatie van RDW. Celest: “Onze strategie is opgesplitst in employer branding en directe werving. De focus nu komt dan ook meer op het eerste te liggen. Daarnaast heeft deze coronatijd impact op onze sollicitatieprocedure en het onboardingstraject. Onze sollicitatieprocedure gaat nu zoveel mogelijk online. Dat is even wennen, maar de ervaringen tot nu leren dat de sollicitanten het doorgaans als positief ervaren vanwege het informele karakter en de persoonlijke aandacht. Ook ons onboardingtraject is grotendeels tijdelijk gedigitaliseerd. De directie heeft een online koffiemoment met nieuwe medewerkers in kleine groepen om hen welkom te heten en ervaringen te delen. Dit bevalt alle deelnemers erg goed. Men voelt zich gezien.”

Rijk als één aantrekkelijk werkgever

De noordelijke wervingscommunity is een van de SRN-initiatieven op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Doel van de community is optreden als één werkgever Rijk richting de externe arbeidsmarkt in het Noorden. Op dit moment zijn twaalf rijksorganisaties aangesloten. Aan het platform nemen recruiters, HR-adviseurs en arbeidsmarktcommunicatie-specialisten deel.

Meer weten?

Voor meer informatie over de noordelijke wervingscommunity kan je terecht bij Judith Remmerswaal. Ben je benieuwd naar het huidige aanbod van vacatures van het Rijk in de regio? Kijk dan op de gezamenlijke landingspagina voor noordelijke rijksorganisaties.