Zo werven we succesvol I-professionals

Hoe zorg je ervoor dat dataspecialisten, developers en securityspecialisten enthousiast worden van een vacature bij de Rijksoverheid? Dat kan door tijdelijke campagnes in te zetten. Maar slimmer is het om continu campagne te voeren. Oftewel: een ‘always on’-campagne. Emilie Adegeest, projectleider bij Werken voor Nederland, is hierbij betrokken: ‘Je wilt dat een potentiële I-professional al in de schoolbanken denkt: Dat is cool, ik wil het IT-vak in. En de Rijksoverheid? Dat zou dan wel een hele gave plek zijn om aan de slag te gaan.’

‘Als Rijksoverheid willen we de allerbeste IT’ers in huis halen, zodat onze dienstverlening optimaal is, gebruiksvriendelijk en veilig voor de burger. Daar profiteert heel Nederland van’, legt Emilie uit. Het tekort aan IT'ers op de arbeidsmarkt is echter groot. ‘We voeren dus campagne om I-professionals te werven, de Rijksoverheid neer te zetten als aantrekkelijke werkgever, en geïnteresseerden te boeien en te binden. We hebben echt wat te bieden. Niet alleen zijn de arbeidsvoorwaarden en ontwikkelmogelijkheden uitstekend bij de Rijksoverheid, maar je krijgt hier als IT’er ook de kans om te werken met de nieuwste technieken en tools.’

Always on

De keuze voor een always-on-campagne kwam niet zomaar uit de lucht vallen, vertelt Emilie. ‘Voorheen hadden we in het voorjaar en het najaar een campagne. Dat betekende dat we in totaal 12 weken per jaar goed zichtbaar waren. De resultaten waren positief’, blikt ze terug. ‘Maar we dachten ook: waarom zorgen we er niet voor dat we élke week zichtbaar zijn?’ Daarvoor kwam in augustus 2019 groen licht, in overleg met de opdrachtgever, de stakeholders en andere rijksorganisaties.

Top 3

Een maand later lagen de cijfers van data-analisten op tafel. Hoeveel reacties een vacature in een specifiek vakgebied kreeg. Of de vraag naar kandidaten toenam, of juist niet. Emilie: ‘Zo konden we beter inschatten aan welke expertises binnen het IT-domein we prioriteit moesten geven. We kwamen tot een top 3 van veelgevraagde professionals op het terrein van data, security en development.’ Naast een externe arbeidsmarktanalyse volgden uitgebreide gesprekken met de doelgroepen om meer zicht te krijgen op hun leefwereld én die van potentiële nieuwe medewerkers.

Rico den Boer en Emilie Adegeest
Rico den Boer en Emilie Adegeest

Elke maand nieuwe content

Voor elk van de drie expertises is een communicatieraamwerk opgesteld, om ervoor te zorgen dat alle content aansluit op hun interesses. Elke maand verschijnt nieuwe content voor iedere expertise. Artikelen en video’s worden geplaatst op Facebook, Instagram en LinkedIn. Een tweede campagne volgt meteen, waarbij mensen worden gestimuleerd zich aan te melden voor meer updates of de I-talentpool. En dat werkt, vertelt socialmediaspecialist Rico den Boer. ‘In maart startten we met het activeren van de datadoelgroep. We zagen daarna een flinke stijging in het aantal sollicitaties. En zo’n 800 personen meldden zich aan voor updates. Uit die pool kunnen we later ook weer vissen.’

Datagedreven campagne

Je wilt zijn waar je doelgroep zit, vertelt Emilie. Dus staan er ook advertenties op The Next Web, een Nederlands bedrijf met een internationaal techplatform, Twitch en Stack Overflow. Samen met The Next Web wordt nu zelfs content gemaakt. ‘En alles wordt gemeten: van videotrailer, banner tot artikel’, zegt Emilie. ‘We voeren datagedreven campagne. Elke keer kijken we: wat doet een uiting op ons eigen socialmediakanaal en wat leveren die externe platforms op? Met die informatie maken we nieuwe keuzes.’

Laagdrempelig

Om de doelgroep te bereiken, organiseert de Rijksoverheid ook Tech events. Specialisten die werkzaam zijn bij het Rijk presenteren twee inhoudelijke casussen en andere rijksonderdelen geven daarna een korte pitch. De gesprekken daarna kunnen aanleiding zijn voor een volgende ontmoeting, een nieuwe kandidaat in de pool en wellicht een opgevulde vacature.

Contactstrategie

Nu de pool van in de Rijksoverheid geïnteresseerde I-professionals groeit en groeit, richt het team zich op het opzetten van een contactstrategie om mensen betrokken te houden. Dat kan op verschillende manieren, vertelt Rico. ‘Recruiters uit ons team kijken nu bijvoorbeeld of ze afspraken met geregistreerde developers kunnen maken. Zo kan die laatste stap naar het Rijk gezet worden.’ Hij volgt het proces op de voet. ‘Als projectteam zetten we vanaf het begin tot het einde alles op alles om kandidaten op een geschikte plek binnen de Rijksoverheid te krijgen’, zegt hij. ‘Mooi om te zien hoe we het Rijk neer kunnen zetten als aantrekkelijke werkgever voor I-professionals.’ Emilie: ‘Daar hebben alle rijksonderdelen voordeel van.’ 

Meer weten over deze campagne? Stuur een mail naar: AMC.ICT@Rijksoverheid.nl