De frisse blik van Safia en Hakan

Hakan Taşkirmaz en Safia Aarouss werkten allebei als stagiair bij het rijksonderdeel SSC-ICT, in het team van IT Tooling. Hoe kijken ze terug op hun stage en wat hebben ze bijgedragen?

Hakan Taşkirmaz begon anderhalf jaar terug als stagiair bij SSC-ICT. Hij werkte aan de automatisering van code reviews in een "best gecompliceerd systeem", volgens begeleider Juriaan Manuela. 'Ik vond in het begin vooral het voltijds werken wennen en elke dag vroeg opstaan', lacht Hakan. 'De werkmethode die ze hier gebruiken, kende ik al van de opleiding, dus dat was prettig. Ik heb meegebouwd aan een component in ontwikkeling. Het is tof dat je iets concreets achterlaat na je stage.'

Hakan Taşkirmaz

Nieuw

Als ervaringsdeskundige vertelde Hakan zijn verhaal meerdere keren aan potentiële nieuwe stagiairs, tijdens kennismakingsevents van Rijks I-Stage. 'Studenten willen bijvoorbeeld graag horen wat je precies doet, met welke systemen je programmeert, maar ook wat er gebeurt met je inbreng.' Via zo’n event kwam ook Safia Aarouss als stagiair binnen, in het team van Hakan en Juriaan, een maand voor de eerste lockdown door corona. Vóór de kennismaking had ze geen idee wat de Rijksoverheid allemaal doet. 'De politie of Defensie, die ken je wel. Maar het meeste was nieuw voor me.'

Gaaf

Safia wist wel duidelijk wat ze wilde in een stage-opdracht: 'Goede, gestructureerde begeleiding bijvoorbeeld. Maar ook up-to-date IT-kennis in de organisatie. En ik wilde vooral programmeren en niet alleen onderzoek doen. Dat ik een proof of concept heb gemaakt, wat nu ook echt gebruikt wordt, vind ik heel gaaf.'

Safia Aarouss

Zowel Hakan als Safia zijn positief over hun ervaringen bij het Rijk. 'Wat je ontwikkelt, hoe en met welk doel, dat kun je hier veel meer zelf invullen', vindt Hakan. Safia: ’Tijdens mijn afstudeerstage was er ruimte voor de kwaliteit van mijn onderzoek, maar ook voor het zelf opdoen van kennis.’

Waarom werken met een I-stagiair? Lees het interview met stagebegeleider Juriaan Manuela van SSC-ICT.