Studenten Fontys maken DigiD makkelijker voor ouderen

Binnen het Fontys ICT InnovationLab werkt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) intensief samen met studenten en onderzoekers om kennis uit te wisselen en slimme oplossingen te ontdekken voor innovatievraagstukken op IT-gebied. ‘Het enthousiasme en de snelheid van onze samenwerking is echt inspirerend’, vindt Emine Özyenici, CIO van de SVB. Samen met Ad Vissers, directeur Fontys Hogeschool ICT, deelt ze op 9 februari tijdens de Conferentie Nederland Digitaal wat deze unieke samenwerking hen oplevert.

De samenwerking startte in 2020, na een werkbezoek met het I-Partnerschap Rijk-Hoger Onderwijs. In december werd de SVB officieel verwelkomd als nieuwe Partner in Innovation binnen het innovatielab van Fontys. Studenten en onderzoekers buigen zich hier over concrete onderzoeksvragen uit de SVB-praktijk. De jonge IT'ers krijgen zo een kijkje in de keuken bij de overheidsinstantie en de SVB krijgt nieuwe inzichten in technieken. Ook biedt het partnerschap voor de SVB de mogelijkheid om zich als werkgever te profileren in een krimpende arbeidsmarkt voor IT-talent. Zowel de SVB als Fontys zijn heel tevreden over de resultaten.

Makkelijker machtigen in DigiD

Een recent voorbeeld is de vraag die Novum, het eigen innovatielab van de SVB, neerlegde bij zes studenten van de minor Digital Experience Design: hoe kan een gebruiker van DigiD makkelijker iemand anders digitaal machtigen? De studenten ontwierpen daarop een digitaal autorisatiesysteem, zodat bijvoorbeeld ouderen een verzorgende eenvoudig toestemming kunnen geven hun digitale administratie te beheren.

Panelsessie I-Partnerschap

Tijdens de online Conferentie Nederland Digitaal op 9 februari, tussen 14:30 en 14:50 uur, vertellen Emine Özyenici en Ad Vissers meer over de gezamenlijke onderzoeksopdrachten in de sessie ‘I-Partnerschap Rijk-Hoger Onderwijs: Hoe IT-talent aan je te verbinden en dankzij hen te innoveren’.

Ook Jan Polkerman (CTO Belastingdienst) en Anka Mulder (voorzitter College van Bestuur Saxion Hogescholen) doen mee aan het panelgesprek en geven aan waarom ze het zo belangrijk vinden gezamenlijk op te trekken bij digitale vragen uit de maatschappij.