Blog Tineke: Mindfulness voor meer focus en ontspanning

Heb je last van klachten zoals stress, piekeren, depressieve gevoelens of angsten? Dan kun je onderzoeken of mindfulness iets voor je is. Door je aandacht te trainen kun je je beter concentreren en ontspannen. Sommigen vinden het zweverig of kunnen niet stilzitten. Maar je mag zelf bepalen hoe je mindfulness invult. Dat hóeft niet met kruidenthee, een boeddhabeeldje of serene stemmen. Wat doe jij om jezelf op te laden en mentaal te versterken?

Casus | Els heeft een druk gezin met drie pubers. Onlangs is haar moeder overleden. ‘Ik heb samen met mijn broer een paar jaar voor haar gezorgd. Vorig jaar is ze opgenomen. Na haar opname ging het bergafwaarts met haar. Ze is oud geworden. We waren ook wel opgelucht. Mijn vader was al overleden. We moeten het huis nu leeghalen en verkopen. Ik loop ondertussen op mijn tandvlees, wat is dat veel werk.’ Els vertelt dat ze het lastig vindt haar grenzen aan te geven en maar doorgaat. Ze voelt zich gestrest. ‘Ik heb een kort lontje naar mijn kinderen. Vaker dan normaal last van hoofdpijn en ik voel druk op mijn borst. Mijn adem zit hoog. Op welke manier kan ik me minder gespannen voelen en voorkomen dat het erger wordt?’

Herstellen en versterken

Wanneer je het gevoel hebt dat je wordt geleefd, onderzoek dan eerst waar je zo moe van wordt en waar je energie van wegvloeit. Daarna kun je nadenken over wat je belangrijkste wensen zijn en wat je nodig hebt.

Ben je overbelast? Pak dan de daarvoor nodige hersteltijd. Wat ontspant en wat geeft energie? Dit is voor iedereen anders. Els wil leren beter haar grenzen te bewaken waardoor ze meer grip en invloed krijgt op haar situatie. Ze wil ook meer tot rust komen met ontspanningsoefeningen. Een collega heeft een mindfulness-cursus gedaan en heeft daar veel aan gehad. Els wil het ook gaan proberen en zichzelf mentaal versterken.

Mindfulness

In de basis is mindfulness een mix van yoga en meditatie en vindt het zijn oorsprong in het boeddhisme. Door je aandacht te trainen krijg je meer focus en kun je beter ontspannen. Mindfulness helpt je om dichter bij je gevoel te komen. Zonder erover te oordelen of er direct gevolg aan te geven. Je leeft daardoor minder op de automatische piloot maar meer in het hier en nu. Je leeft daardoor minder op de automatische piloot, maar meer in het hier en nu.

Met mindfulness aanvaard je de situatie zoals die is. Ook creëer je ruimte om problemen van een andere kant te bekijken. Je leert negatieve gedachten of gevoelens te accepteren zoals ze zijn. In plaats van deze ervaringen uit de weg te gaan of te onderdrukken. Je leert de aandacht anders te richten, zodat negatieve gedachten niet gaan overheersen. Iedereen - met of zonder klachten -  kan iets uit mindfulness halen.

Tineke de Haan

Meer weten?

Is mindfulness iets voor jou? In de App Store vind je diverse mindfulness apps. Neem eens een kijkje!
Ook kun je terecht bij Mindful Rijk: het expertisebureau op het gebied van mindfulness in organisaties binnen de Rijksoverheid. Zij geven mindfulness-based trainingen en workshops op organisatie, team en individueel niveau.

Tineke de Haan is bedrijfsmaatschappelijk werker bij Bedrijfszorg.