Wees de beste versie van jezelf

De SSO’s O&P van de Rijksoverheid brengen elk seizoen een dimensie van vitaliteit onder de aandacht. Met als doel medewerkers en leidinggevenden te inspireren en stimuleren zelf aan de slag te gaan met vitaliteit. Door te werken aan vitaliteit zit je beter in je vel, ben je productiever en heb je meer focus. Kortom, je zit veel meer in een flow.  Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen vitaliteit. Waar wacht je nog op?

Maak werk van vitaliteit

Deze zomer brengen we mentale vitaliteit onder de aandacht. Dus de mate waarin je je kennis en vaardigheden kunt inzetten en effectief kunt reageren op drukke, hectische en/of veranderende situaties. De zomer is bij uitstek een goede tijd voor reflectie, ontspanning, ont-stressen, persoonlijke ontwikkeling en tijd om je accu op te laden.
In dit artikel lees je over de ervaring van Luitenant-kolonel Tabe de Boer, zowel vanuit zijn rol als leidinggevende als vanuit zijn rol als programma coördinator Duurzaam Gezond Inzetbaar (DGI). Daarnaast geven we je een aantal tips om deze zomer zelf aan de slag te gaan met (mentale) vitaliteit.  

Soft skills als instrument

Tabe de Boer heeft niet alleen aan de wieg gestaan van een aantal succesvolle pilots in het kader van Duurzaam Gezond Inzetbaar (DGI), ook ondersteunt hij de rijksbrede visie op Vitaliteit. Dat soft skills kunnen helpen om medewerkers in beweging te krijgen, bleek ook binnen het ministerie van Defensie, waar medewerkers met behulp van leefstijlcoaching en leefstijlaanpassing weer in hun kracht werden gezet. Het succes zat ook in de combinatie van het bieden van wetenschappelijk bewijs en het spreken van de operationele taal van de werkvloer. De pilots waren zo succesvol dat er binnen Defensie inmiddels budget is vrijgemaakt zodat medewerkers op de kazerne structureel gebruik kunnen maken van leefstijlcoaches. ‘Dit besluit laat zien hoe belangrijk we het vinden om vitaliteit serieus te nemen. Het levert echt iets op.’

Tabe de Boer

Lichaam, adem en geest

Tabe geeft aan dat het versterken van mentale weerbaarheid een belangrijk aspect is om weer in je kracht te komen. ‘Dat doe je door heel bewust rustmomenten te pakken voor jezelf. Door helemaal af te schakelen van alles wat je bezighoudt. Bijvoorbeeld met behulp van mindfulness en meditatie. Vaak vergeten we om echt tijd voor onszelf te nemen. Plan dit van tevoren in je agenda en sta er heel bewust bij stil. Stress en spanning wordt opgeslagen in je hele systeem. Door bewust yoga te beoefenen en te sporten, maar ook door meditatie of mindfulness, kun je die stress uit je systeem krijgen. En daardoor wordt je mind ook weer scherper en gefocust. Ik heb het vaak over de driehoek: lichaam, adem en geest. Het hangt allemaal met elkaar samen. Als je alleen maar fysiek bezig bent, vergeet je vaak de andere twee en andersom. Het is juist belangrijk dat alle aspecten van deze driehoek in balans zijn. Door dit met veel bewustzijn te doen, kun je echt stappen maken. Dat lukt niet altijd maar het is wel iets om naar te streven.’

Durf jezelf de vraag te stellen

‘Dingen die ik tijdens de pilots geleerd heb, neem ik mee en laat ik zien in mijn huidige functie en in mijn omgang met mensen’, vertelt Tabe. ‘In mijn werk heb ik altijd drie prioriteiten op mijn netvlies:

  • De mens staat op 1;
  • Deze mensen moeten in staat zijn om gevechtskracht te leveren;
  • Ze moeten in verbinding zijn. Zowel met de andere eenheden, als met de tradities en de cultuur van onze eenheid en hun gevoel.’

Tabe geeft aan dat het belangrijk is dat je jezelf de vraag durft te stellen wat je nodig hebt om de betere versie van jezelf te worden. ‘Ga op zoek naar de vraag achter de vraag. Bij mensen die gewicht willen verliezen, liggen er mentaal vaak hele andere issues aan ten grondslag. En daar ligt meestal ook de oorzaak. Door juist dat aan te pakken, verbetert ook de vitaliteit.’ 

Laat het gedrag zien dat je wilt veranderen

Op de vraag welke tips hij heeft voor leidinggevenden, zegt hij: ‘Als je leidinggevende bent, néém dan ook de leiding. Laat het gedrag zien dat je wilt veranderen. Als je een overleg hebt met een van je medewerkers, doe dat dan niet op kantoor maar in de buitenlucht. Lunch gezond. Zorg voor een gezond alternatief in de snoepautomaten. Laat zien dat je ook zelf wel eens eerder weggaat om je kinderen van school te halen etc. Geef voorlichting en zorg voor begeleiding en coaching voor mensen die echt iets willen veranderen. Verder is het belangrijk om alle niveaus in hun eigen taal aan te spreken. Snap wat iemand beweegt op de werkvloer en speel daar op in.’

Ga het vooral doen!

‘Meer glimlach op je gezicht’ is wat vitaliteit vooral oplevert, volgens Tabe de Boer. ‘Het gaat niet om vitaliteit op het werk maar om vitaal zijn als mens. Dan komt vitaliteit op het werk vanzelf. Belangrijk is de bewustwording dat vitaliteit een continu proces is. 24 uur per dag. Je bewust zijn van welke gevolgen iets heeft, waar je iets zou willen veranderen en hoe je dat zou kunnen doen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen vitaliteit. Of het nu gaat om fysieke of mentale vitaliteit. Ga uit de “ja maar”, en “wat als” stand. Neem het initiatief, ondanks dat de cultuur dat soms niet onderschrijft of ondersteunt en ga het vooral doen!’

TIP om deze zomer met vitaliteit aan de slag te gaan

  • Vraag jezelf af waar jij je bed voor uitkomt.
  • Van welke werkzaamheden gaat je hart echt sneller kloppen? Zitten die voldoende in je dagelijks werk?
  • Stel jezelf de vraag: “Waarom lukt het niet om….?”. Het antwoord hierop kan helpen om verder te komen.
  • Wat kan je doen om zelf meer de regie te pakken als het gaat om vitaliteit? Pak die regie!

Tips voor leidinggevenden

  • Speel met de verschillende stijlen van leidinggeven. Soms kan een vuist op tafel ook wel eens goed werken.
  • Neem de uitkomsten van het medewerkersonderzoek als vertrekpunt om aan de slag te gaan met vitaliteit.
  • Durf je medewerkers de vraag te stellen: wat heb jij nodig om de betere versie van jezelf te worden?
  • Maak vitaliteit een terugkerend onderwerp van gesprek.
  • Zoek de verbinding, betrek medewerkers en blijf ze uitdagen.

Kijk voor meer tips en inspiratie op de website van UBR| Bedrijfszorg.

Over Tabe de Boer

‘Na het VWO wilde ik de wereld verbeteren en startte ik aan de Koninklijke Militaire Academie met de opleiding tot officier. Als luchtmobiele parachutist gaf ik leiding aan diverse eenheden binnen de Landmacht en werd ik ingezet in Bosnië, Irak, Afghanistan en Burundi. Deze operationele periode werd afgesloten met beleid makende functies binnen de Landmachtstaf. Daarna rondde ik de Hogere Defensie Vorming succesvol af met een thesis over de genezende invloed van Yoga op de behandeling van PTSS. In mijn vorige functie als coördinator van het programma Duurzaam Gezond Inzetbaar kwamen zowel mijn passies als jarenlange werkervaring samen. Nu ik bataljonscommandant ben, verantwoordelijk voor zo’n 450 militairen, maak ik dankbaar gebruik van alles wat ik geleerd heb op het gebied van vitaliteit en inzetbaarheid.’