Weblogs

Blog Katja: Gedeelde koers houdt klant binnenboord

‘Kiezen voor EC O&P. Dat doet de klant niet omdat we zo goed zijn.’ Dit zeggen, doet collega’s opveren, wie weet wel irriteren. Realiseer je, op de markt kun je genoeg partijen vinden die ook goed zijn in wat wij doen. Daar kan de collegiale klant ook gaan shoppen. Daar zit het verschil dus niet. Waar kunnen we ons wel in onderscheiden?

Onderscheid kunnen we maken door zo goed mogelijk samen te werken binnen EC O&P en met onze klanten. Wij kennen de  organisaties heel goed omdat we al een lange relatie hebben. De klant is ook onze partner in de dienstverlening die we verzorgen. Maar ook een collega, met als gezamenlijk doel: een zo goed en goedkoop mogelijk functionerende overheid. Het onderscheid maken we ook door ons totaalaanbod. Geen enkele marktpartij heeft zoveel disciplines onder één dak als wij. Zo, gelijk maar weer eens twee pijlers genoemd: partnerschap en multidisciplinair werken. In het partnerschap met de klant wordt een derde thema steeds belangrijker: PREVENTIEF werken. Met hoofdletters geschreven, want dat vraagt de aandacht. Maar wat dacht je van: preventief werken moet er voor zorgen dat EC O&P over tien jaar voor de helft kleiner is.

Katja van den Berge Blogt over klanten binnen boord houden door goede samenwerking binnen EC O en P en de klant als parner.

Het is belangrijk dat alle boten van de EC O&P-vloot kunnen aanhaken bij het leveren van goede producten en diensten.

Beeld: Pixabay

Curatieve werkzaamheden kunnen minimaliseren

‘Ik wil zo min mogelijk te doen hebben’, zei ik laatst nog tegen een klant. Ook die veerde op. Zijn wenkbrauwen plooide van ‘vraagteken’ naar ‘ja, doen’, bij de uitleg ‘Als we bij jouw reorganisatie eerder betrokken waren, hadden we bijvoorbeeld bezwaarschriften en andere curatieve werkzaamheden kunnen minimaliseren. Mijn koers is daarom: hoe kan EC O&P de beste dienstverlening leveren, tegen zo laag mogelijke kosten. Door branden te voorkomen en niet door te blussen! Minder kosten en een goedkoper overheidsapparaat, dat sprak aan. Nou daar ligt nog wel een uitdaging. Bij de klant in goed opdrachtgeverschap en bij EC O&P in het nog meer varen van een preventieve koers. Dat vraagt een andere manier van denken en werken. Productie maken zit vastgeroest in onze werkwijze. Hieraan hebben we onze positie binnen de klantenkring te danken. Maar deze werkwijze zit ons ook in de weg.

Zo houden we de klant binnenboord

Ik zeg het maar zoals het is. We gaan binnen EC O&P nog teveel onze eigen weg. Terwijl we juist moeten afkoersen op 1 stip op de horizon. Die van EC O&P en niet die van de afzonderlijke dienstenstromen. Om in de termen van de scheepvaart te blijven: ik ben kapitein en wil naar die stip varen met een speedboot. Daarbij is het belangrijk dat boten met minder PK ook kunnen aanhaken in de EC O&P-vloot. Dezelfde koers  varen gaat steeds beter. En niet zonder kleine zeeslagen hoor! Het CMT is nog volop in gesprek over die koers. De basis is er zo langzamerhand wel. En nu doorontwikkelen. Dat levert een vaste koers op die iedereen deelt. Die ook past bij de nieuwe ‘waterwegen’ die voor ons liggen. Die gewenst zijn door onze opdrachtgevers. Zo houden we de klant binnenboord.

Katja van den Berge,

Directeur Expertisecentrum Organisatie en Personeel