Weblogs

Duoblog Richard Lennartz en Mieke Hoezen: als Inkoopadviseurs af en toe aan nieuwe heup denken

Herken je dat? Iemand met een relevante functie beveelt een bepaald middel aan. Of iemand die je al heel lang kent en goed vertrouwt vertelt dat hij er goede ervaringen mee heeft. Of de verkoper die het bovendien zelf thuis ook gebruikt. Allemaal goede redenen het ook te gebruiken. Of beter gezegd: goede aanleidingen. En we trappen er allemaal in. Ik ook. Dat blijkt uit publicaties van professor Cialdini.

Hoe Cialdini dat dan weer weet? Hij heeft er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Dus: zorgvuldig, betrouwbaar en controleerbaar onderzocht zonder partijdig of afhankelijk van de uitkomsten te zijn.

Wetenschappelijke onderbouwing

Maar eerlijk is eerlijk: bij heel veel zaken die ik koop of gebruik, kijk ik toch niet echt of er  wetenschappelijke onderbouwing voor is. Of een andersoortige onderbouwing die verder gaat dan `ik heb er zelf ook goede ervaringen mee’ of `er is nog nooit iets mis gegaan’. Ik vertrouw meestal op wat de deskundige of de goede bekende mij aanbeveelt. Wie dat is, hangt af van wat ik dan wil kopen of wat ik wil gebruiken.

Dat geldt zeker voor een fles wijn of de welbekende oliebol. Als het niet lekker blijkt te zijn koop ik volgende keer wel wat anders. Moet dan wel glimlachen als ik achteraf lees dat ik een hele goede wijn had (Consumentengids: de Kaapse Pracht  van de Aldi) of met veel smaak een hele slechte oliebol heb gegeten (volgens de jaarlijkse oliebollentest van het AD).

Bij de wat duurdere consumentenproducten kijk ik tegenwoordig altijd in de Consumentengids. En dan blijken de goedbedoelde adviezen van verkopers of uitstekende ervaringen van goede bekenden toch heel vaak niet zo heel veel waard. Of zelfs heel slecht.

De sportheup

Een jaar of 10 geleden moest ik een nieuwe heup. Er was een geweldige nieuwe heup op de markt: een zogenaamde sportheup die minstens 25 jaar mee zou gaan. Je kon er zelfs probleemloos mee hardlopen. Voor mij als hardloper geweldig nieuws! Ik ben orthopeden in meerdere ziekenhuizen langs gegaan, en zij waren het unaniem eens dat dit een geweldige uitkomst was. Er waren ook patiënten die vertelden hoeveel plezier ze er van hadden.

Heb ik het gedaan? Nee. Ik kon geen wetenschappelijk bewijs vinden.  En gelukkig maar dat ik het niet heb gedaan. Een paar jaar later is de  sportheup verboden. Wetenschappelijk onderzoek bewees dat deze op termijn aantoonbaar een veel grotere kans op serieuze problemen geeft. En een heup is toch echt belangrijk voor me.  

Professionalisering van inkoop

Inkoopadviseurs zijn dagelijks met belangrijke zaken bezig. Ze kopen voor circa € 10 mrd voor de Rijksoverheid in en voor circa € 60 mrd in de rest van de publieke sector. Serieus geld dus. En hoe we het uitgeven, bepaalt of we nog geld overhouden voor andere belangrijke zaken. Het kan zeker geen kwaad om als inkoopadviseur in de gaten te houden  wat de hoogleraren inkoop aan wetenschappelijk onderzoek (laten) doen op inkoopgebied, en de resultaten van die onderzoeken toe te passen.

Dus: als inkoopadviseurs af en toe aan een nieuw heup denken geven we een goede impuls aan de professionalisering van de inkoop.

Richard Lennartz is directeur van UBR|HIS en CPO UBR

Reactie van vaste tegenlezer Mieke Hoezen:

Richard, ik kan niet anders dan het met je eens zijn.  Al was het alleen al omdat jij met jouw nieuwe heup minstens 3 keer zo sportief bent als ik. Mijn commentaar beperkt zich deze keer dan ook tot de must-reads voor inkoopprofessionals zodat het eenvoudiger wordt om gehoor te geven aan je aanbeveling om wetenschappelijk inkooponderzoek te volgen.

  • Abonneer je op de Pianoo-nieuwsbrief voor o.a. de meest recente aanbestedingsrecht uitspraken
  • Lees Deal! Het vakblad van NEVI (Twitter: @DealmagazineNL)
  • Bekijk Procurement Leaders magazine
  • Volg @procurious op Twitter
  • Lees Journal of Purchasing & Supply Management (focus Europa)
  • Lees Journal of Supply Chain Management (focus VS)

Het is ook nuttig om inkoophoogleraren te volgen via bijvoorbeeld LinkedIn: Arjan van Weele, Bart Vos, Finn Wynstra, Frank Rozemijer, Jan Telgen, Elisabetta Manunza, Sicco Santema, Erik van Raaij.

En natuurlijk zijn er de LinkedIn discussiegroepen, eenvoudig te vinden afhankelijk van je specialisme. Vooral doen: we leren het meest als we de wetenschappelijke inzichten in de praktijk brengen en onze ervaringen daarover met elkaar delen!

Mieke is in 2012 aan de Universiteit Twente gepromoveerd op de ontwikkeling van contacten en contracten tussen OG en ON onder invloed van de aanbestedingsmethode concurrentiegerichte dialoog.

 

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.