Defensie inspireert medewerkers samen te werken met studenten en jonge onderzoekers

Het Innovatienetwerk van het ministerie van Defensie hield onlangs een interactieve kennissessie over het I-Partnerschap. Onder leiding van Hugo Leyte, strategisch adviseur van het FRONT Innovatiecentrum van Defensie, hoorden zo’n 30 medewerkers van het ministerie meer over de ambities, mogelijkheden en initiatieven van het I-Partnerschap. Dat gaf voer tot inspiratie en ideeën voor mooie samenwerkingen met het onderwijs. Daarom komt deze sessie in iets uitgebreidere vorm terug tijdens INNOvember op 17 november van 15.00 tot 16.30 uur.

Meedoen? En niet alleen horen van Defensie maar ook van de Belastingdienst en Infrastructuur & Waterstaat hoe zij samenwerken op innovatie- en IT-vraagstukken met het hoger onderwijs? Schrijf je in via www.innovember.nl

Speciaal voor het I-Partnerschap is binnen het ministerie van Defensie een klein team opgezet om structurele samenwerking met hoger onderwijs op IT-gebied mogelijk te maken. Het team bestaat uit Stijn Blommaart, Wouter Schiphorst en Henk Koster. Stijn Blommaart: ‘We zien de toegevoegde waarde van studenten en jonge onderzoekers om te blijven innoveren. Ik geloof erin dat we met ons kleine intelligente landje groot kunnen zijn op digitaal gebied. Je hebt daarbij de frisse blik van studenten en de laatste kennis nodig.’ Het Defensieteam biedt het I-Partnerschap een extra platform om meer bekendheid te geven aan deze langdurige vorm van samenwerking en om binnen het ministerie de eerste kennisbehoeftes op te halen.

Weg van het toeval

Natuurlijk werkt Defensie al samen met bijvoorbeeld stagiairs en afstudeerders. Wat is er nu anders met de komst van het I-Partnerschap? Volgens Marc-Jan Kraaijenzank, programmamanager I-Partnerschap, hangt samenwerking met het hoger onderwijs nog te vaak van het toeval af. ‘Iemand heeft ergens een goed contact en schakelt via die persoon bijvoorbeeld een stagiair in. Als diegene weg is, stopt de samenwerking. Dat is jammer. Wat wij doen is helpen om de samenwerking structureler en voor het onderwijs voorspelbaarder te maken.’ Het rijksbrede I-Partnerschap heeft een breed netwerk en helpt vooral door makelaar te zijn. ‘Wij kijken welke opdrachten bij welke onderwijsinstelling past. Daarbij helpen we rijksorganisaties opdrachten te formuleren en kijken naar de vraag achter de vraag.’ Daarnaast benut het I-Partnerschap nieuwe samenwerkingsvormen, zoals innovatielabs.

Studententenen tussen de deur

Aan zo’n innovatielab werkt Jean Pierre Schouwenaars, senior projectmanager bij Defensie. Samen met partners ontwikkelt Defensie een campus op de legerplaats in Oirschot met focus op robotica en AI. Dit wordt een permanente samenwerking met studenten en onderzoekers uit het onderwijs. Schouwenaar vertelt: ‘Wij zijn een proeftuin waarbij we kijken hoe nieuwe technologieën toepasbaar gemaakt kunnen worden en verder doorontwikkeld. Wij hebben gemerkt dat innovatie alleen ontstaat onder druk van buiten. Je moet een voet tussen de deur krijgen om het denken in een andere richting te krijgen. De tenen van die voet zijn mijns inziens van de studenten.’ Volgens Schouwenaar heeft de student nog de volledig vrije geest, waar bedrijven gebonden zijn aan hun product of core business. ‘De studenten staan straks in de praktijk naast de soldaat en prikkelen onze mensen bij nieuwe digitale manieren van werken.’

Goede selectie

Er zijn vooral veel kansen, maar een aantal uitdagingen is er ook, meent Peter Koburg. Hij werkt in het team van het I-Partnerschap als linking pin vanuit het hoger onderwijs. Zo past het onderwijsritme met tentamens en bijvoorbeeld vaste stageperiodes volgens Koburg niet altijd bij de verwachting van de rijksorganisatie. Ook zien medewerkers soms op tegen de begeleiding, merkt hij. Hij vertelt: ‘Onze ervaring is dat met een goede selectie en duidelijke opdrachtformulering de begeleiding heel erg meevalt. Voor een stagiair is een half uur per week meestal genoeg. Voor een groep studenten is het vaak zelfs minder, omdat de docent dan de begeleiding op zich neemt. Ondertussen leer je van elkaar en zien studenten of onderzoekers hoe interessant het werk bij Defensie is.’

Ornella Piva Schavemaker, docent Technische Informatica bij de Hogeschool van Rotterdam, beaamt dat er veel enthousiasme is voor opdrachten bij Defensie. Ze geeft daarnaast een voorbeeld van een structurele samenwerking waarbij het onderwijsritme slim is benut: ‘Bij de Politie Rotterdam doen we ‘estafetteprojecten’. Vanuit de behoeften van de politie zetten we studenten van onze speciale minor Defensie & Veiligheid 20 weken in voor een praktijkopdracht. Daarna volgen afstudeerders hen op en kan vervolgens de volgende lichting verder voortborduren op de resultaten. Zo profiteert de Politie Rotterdam bijna het hele jaar door van de kennis van studenten.’