Is jouw organisatie klaar voor de rijksbrede ICT-campagne?

Op 20 mei start de nieuwe rijksbrede ICT-campagne. De belangrijkste doelen? De Rijksoverheid presenteren als dé ICT-werkgever van Nederland en een langetermijnrelatie opbouwen met de doelgroep. Voor de verschillende organisaties binnen de Rijksoverheid is de campagne een mooie kans om zichzelf en hun ICT-vacatures in de spotlights te zetten. ‘Maar daarvoor is het essentieel dat de rijksorganisaties goed voorbereid zijn en ook zelf hun kansen pakken’, vertelt Emilie Adegeest, projectleider Rijksbrede Arbeidsmarktcommunicatie ICT.

emilie Adegeest

Emilie is op 1 april gestart in haar rol, na eerst aan de andere kant van de tafel te hebben gezeten. Emilie vertelt: ‘Ik werkte als programmamanager IT Academy bij SSC-I DJI en was zodoende al een paar keer als klant aangehaakt bij de rijksbrede ICT-campagnes. Ik heb het belang van deze gezamenlijke aanpak altijd enorm groot gevonden en toen de vacature van projectleider vrijkwam, wilde ik dit dolgraag oppakken. Het stijgende aantal ICT-vacatures in combinatie met de krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing binnen de Rijksoverheid maakt dit werk een flinke uitdaging. Maar wel een uitdaging die ik erg relevant vind en heel graag aan ga.’

Opzet van de campagne

Emilie: ‘De Rijksoverheid is de grootste ICT-werkgever van Nederland, met een groeiend aantal ICT-vacatures. In 2018 was circa 30% van alle rijksvacatures ICT-gerelateerd, en dat wordt alleen maar meer. In de eerste vier maanden van 2019 zijn in totaal al 780 ICT-vacatures op www.werkenvoornederland.nl geplaatst. We doen bij het Rijk veel prachtige projecten die lang niet altijd bekend zijn bij onze doelgroep. Tijdens deze campagne willen we er daarom graag over vertellen.’ De campagne is ingedeeld op basis van zes expertises binnen de ICT, iedere week ligt de nadruk op een andere expertise (zie onderstaande tabel). Tijdens die weken wordt er via diverse (sociale) mediakanalen van Werken voor Nederland, maar bijvoorbeeld ook NU.nl, aandacht besteed aan verhalen van ICT’ers bij de Rijksoverheid.

De campagne is als volgt ingedeeld:

Week 21 /        20 mei – 26 mei:         Development & Testing
Week 22 /        27 mei – 2 juni:           Data-analyse
Week 23 /        3 juni – 9 juni:             Informatiebeleid & Strategie
Week 24 /        10 juni – 16 juni:         Infrastructuur
Week 25 /        17 juni - 23 juni:          Architectuur
Week 26 /        24 juni – 30 juni:         Beheer
 

Is jouw organisatie voorbereid?

‘Ik kan niet genoeg benadrukken dat het succes van de campagne voor een belangrijk deel ligt bij de rijksorganisaties zelf’, vertelt Emilie. ‘Wij kunnen met de campagne een momentum creëren waar iedere organisatie op zijn eigen manier kan meeliften. Gebruik de campagneweken daarom vooral als vliegwiel om aandacht te genereren voor de ICT-mogelijkheden binnen jouw specifieke organisatie. Zorg bijvoorbeeld dat jouw vacatures klaarstaan en maak ze zichtbaar tijdens de campagne. Richt je sollicitatieproces goed in: volg de contacten die je binnenkrijgt goed en persoonlijk op, en zorg dat de bezetting en achtervang in orde is. Goede ICT’ers zijn moeilijk te vinden, dus als je ze beet hebt moet je ze ook vasthouden. Bedenk dat jouw handelen direct bij kan dragen aan het –positieve- imago van de gehele Rijksoverheid als ICT-werkgever.’

Wanneer geslaagd?

Emilie: ‘Ik geloof heel erg in samenwerking en verbinding. Samen kunnen we veel voor elkaar krijgen. Niet alleen om onszelf tijdens deze campagneweken goed op de kaart te zetten, maar ook om op lange termijn in contact te blijven met onze doelgroep. Hoe gaaf zou het zijn als we binnen het Rijk op ICT-gebied echte loopbaanpaden hebben, zodat we mensen van alle ervaringsniveaus iets te bieden hebben op meerdere momenten in hun carrière? Daar geloof ik echt in! We doen belangrijk werk bij de Rijksoverheid. Daar hebben we de beste mensen voor nodig!’

Ben jij al aangehaakt?

Om zo goed mogelijk samen op te trekken en kennis uit te wisselen, worden bijeenkomsten georganiseerd. Mocht je als organisatie nog niet aangehaakt zijn op de campagne, neem dan contact op met Emilie.