Rijk wederom favoriete werkgever

Het Rijk is voor de tweede keer op rij verkozen tot de meest favoriete werkgever van Nederland in 2017. Dat is mooi nieuws voor iedereen die zich bij de rijksoverheid bezighoudt met arbeidsmarktcommunicatie. Op de tweede plaats staat Shell, gevolgd door Rabobank, de Politie en KLM. Grootste daler is Philips die van een vierde plek in 2016 wegzakt naar plaats acht.

Website www.werkenvoornederland.nl

Verder valt op dat Unilever en Google niet meer deel uitmaken van de top-tien. Daarentegen zien we dat deze werkgevers hun plaats afstaan aan Defensie en ABN-AMRO, die na een aantal jaar van afwezigheid weer hun intrede doen in de top-tien. Dit blijkt uit de recentste resultaten van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) onder 18.649 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking ondervraagd in 2017.

In de top-tien: het Rijk, de Belastingdienst, Politie en Defensie

De overheid doet het met vier werkgevers in de top-tien nog steeds erg goed: het Rijk, de Belastingdienst, de Politie en Defensie. Naast dat het Rijk de koppositie behoudt, wint de Politie aan populariteit (+vijf plekken). Na jaren van afwezigheid in de top-tien, positioneert Defensie zich weer in de top-tien en streeft de Belastingdienst voorbij met een zevende positie (+vier). Daarbij neemt de populariteit van de Belastingdienst iets af en zakt zij één plaats ten opzichte van 2016.

"Het Rijk toont opnieuw aan dat door gerichte arbeidsmarktcommunicatie, zij de ‘harten’ van hun doelgroep kunnen raken en dat dit resulteert in de hoogste top-of-mind positie. Dit twee jaar op rij doen, is heel erg knap," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. "Bedrijven die standaard op hun sterke consumentennaam vertrouwen, zoals Heineken, Unilever en Coolblue ervaren steeds vaker dat het verleidingsspel op de arbeidsmarkt steeds meer om de inhoud gaat en steeds minder alleen om de verpakking."

Werken voor Nederland

Het Expertisecentrum Organisatie en Personeel werkt al jaren aan versterking van het imago van het Rijk als aantrekkelijk werkgever. De website Werken voor Nederland is de centrale plaats bij alle arbeidsmarktactiviteiten van de Rijksoverheid en trekt maandelijks duizenden bezoekers. Onder de Rijksoverheid vallen officieel de ministeries, maar in de arbeidscommunicatie worden Rijk en onder meer de ministeries apart gepositioneerd. Daarom staat het ministerie van Veiligheid en Justitie, Rijkswaterstaat en het Rijk apart in de lijst. Met een intensieve contentstrategie, gericht op doelgroepen, krijg je bij een zoektocht naar bepaalde vacatures bijvoorbeeld achtergrondverhalen te zien die een beeld geven van de desbetreffende functie. Onlangs is de site Werken voor Nederland geheel verfrist en vernieuwd om te blijven aansluiten bij wat de doelgroep anno 2017 van een moderne werkgeverssite verwacht.