DigiInkoop

Binnen de Rijksoverheid wordt gebruik gemaakt van DigiInkoop, het gemeenschappelijk en geautomatiseerd inkoopsysteem dat inkoop, leverantie en facturatie digitaal aan elkaar koppelt.

DigiInkoop wordt bij de Rijksoverheid gefaseerd ingevoerd en bestaat uit de volgende onderdelen:

• een berichtenverkeervoorziening (Digipoort), waarmee inkoopberichten uitgewisseld kunnen worden tussen computersystemen (inkoop, verkoop en financieel) van deelnemers en leveranciers.

• E-purchasing voorzieningen, welke bestaan uit:

        o Een deelnemersportaal waarmee medewerkers van de rijksoverheid bestellingen
           kunnen plaatsen en inkoopaanvragen invoeren (de EPV bestaat uit vijf inkoopkanalen:
           catalogus, niet-catalogus, inhuur, abonnementen en nacalculatie);

        o Een leveranciersportaal, een beveiligde website waarmee medewerkers van leveranciers
           inkoopberichten kunnen verzenden aan deelnemers en bestelinformatie van deelnemers
           kunnen ophalen;

        o Een catalogusmodule, waaruit medewerkers van de Rijksoverheid producten en diensten
           kunnen selecteren als basis voor een bestelling;

        o Een inkoopworkflowmodule;

        o Een managementinformatiemodule;

        o Een contractmanagementmodule.

Schematisch:

DigiInkoop