DigiInkoop

Binnen de Rijksoverheid wordt gebruik gemaakt van DigiInkoop, het gemeenschappelijk en geautomatiseerd inkoopsysteem dat inkoop, leverantie en facturatie digitaal aan elkaar koppelt.

DigiInkoop wordt bij de Rijksoverheid gefaseerd ingevoerd en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • een berichtenverkeervoorziening (Digipoort), waarmee inkoopberichten uitgewisseld kunnen worden tussen computersystemen (inkoop, verkoop en financieel) van deelnemers en leveranciers.
  • E-purchasing voorzieningen, welke bestaan uit:
    • Een deelnemersportaal waarmee medewerkers van de rijksoverheid bestellingen kunnen plaatsen en inkoopaanvragen invoeren(de EPV bestaat uit 5 inkoopkanalen: catalogus, niet-catalogus, inhuur, abonnementen en nacalculatie);
    • Een leveranciersportaal, een beveiligde website waarmee medewerkers van leveranciers inkoopberichten kunnen verzenden aan deelnemers en bestelinformatie van deelnemers kunnen ophalen;
    • Een catalogusmodule, waaruit medewerkers van de Rijksoverheid producten en diensten kunnen selecteren als basis voor een bestelling;
    • Een inkoopworkflowmodule;
    • Een managementinformatiemodule;
    • Een contractmanagementmodule.

Schematisch:

DigiInkoop