Informatie voor leidinggevenden

Leidinggevenden ten tijden van corona

Via onderstaande link vind je tips over hoe je als leidinggevende met deze coronacrisis om kunt gaan.

Leidinggeven op afstand

Leidinggeven op afstand. Hoe doe je dat?

Leidinggeven aan medewerkers met vitale functies

Medewerkers met vitale functies zijn extra kwetsbaar in deze tijd. Hieronder lees je meer over hoe je je medewerkers goed kunt begeleiden.

Tips voor thuiswerken

Veel medewerkers zijn op dit moment thuis aan het werk door de coronacrisis. Hier vind je praktische tips.

Een goed gesprek

Tips voor een goed gesprek met je medewerkers bij signalen van stress. We helpen je er graag bij.

Omgaan met stress en nare gevoelens

Ervaart je medewerker stress of nare gevoelens?

Zorgen om je gezondheid en die van je medewerkers

Als je medewerker zich zorgen maakt over zijn/ haar gezondheid kan het helpen om een preventief gesprek met de bedrijfsarts te adviseren. Natuurlijk kun je ook zelf terecht bij de bedrijfsarts als je je zorgen maakt over de gezondheid van medewerkers en daar overleg over wilt.

Ergonomisch advies

Ervaart je medewerker beginnende fysieke klachten die te maken hebben met de thuiswerkplek? Een ergonoom kan advies geven om verdere klachten en uitval te voorkomen.

WVP tijdens corona-tijd (verzuim)

De maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis kunnen ook van invloed zijn op de wijze van beoordelen van de re-integratie inspanningen van de werkgevers in het kader van de Wet verbetering poortwachter (WVP)

Het UWV houdt je daarvan op de hoogte.

Maak je je zorgen om het verzuim of de re-integratie van een medewerker, neem dan contact op met de bedrijfsarts of een re-integratie-adviseur van Bedrijfszorg.

Wij zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via
070 - 700 05 30.

Bedrijfsartsen zijn te bereiken via het medisch secretariaat

Loopbaan tijdens corona

Corona, werk en je loopbaan. Die combinatie roept vragen op. Dat merken ook onze loopbaanadviseurs in de dagelijkse praktijk. De vragen die nu veel voorbij komen hebben we op een rijtje gezet. Met daarbij tips of advies.

InterCoach: coachtrajecten vanuit huis

De intakegesprekken en coachtrajecten bij InterCoach gaan in deze tijd van “thuiswerken” gewoon door.

Op zoek naar extra capaciteit

Mocht een medewerker in een (vitale) functie wegvallen of je hebt extra capaciteit nodig, overweeg dan om tijdelijk werk aan te bieden via de Mobiliteitsbank. Gebruik hiervoor de functionaliteit ‘Tijdelijk Werk’ en vermeld voor de herkenbaarheid in de titel ‘Tijdelijk werk coronacrisis’. Daarbij kan worden aangegeven of het aanbod intern of interdepartementaal wordt gedaan.

Bevlogen aan het werk door middel van Mindfulness

Het werk is complexer, het tempo ligt hoger en men krijgt in kortere tijd steeds meer informatie te verwerken. Dat stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het werk en het tempo waarin we werken. Van medewerkers wordt veel verwacht. Dit vraagt om het beheersen van nieuwe vaardigheden. Vaardigheden waarmee men effectief en flexibel kan meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij zoals corona.

Mindfulness is een meta-vaardigheid die medewerkers ondersteunt in het ontwikkelen van onder andere focus, aandacht, wendbaarheid en vitaliteit.

Mindfulness wordt ook wel aandacht-  training genoemd en iedereen weet: “alles wat je aandacht geeft dat groeit”. Mindfulness is een wetenschappelijk bewezen effectieve methode dat leidt tot meer bevlogenheid op de (digitale) werkvloer.

Het programma Mindful Rijk is het expertisecentrum op het gebied van mindfulness en positiviteit en helpt de overheid met het creëren van een positieve werkbeleving die een bijdrage levert aan een bevlogen werkcultuur. Dit doen we door het aanbieden van verschillende gevalideerde trainingen zoals Mindful Leiderschap, Mindful Werken, Mindfulness-Based Stress Reduction, Sterke kanten training, Job Crafting, Team trainingen ect. Ook bieden wij bevlogenheidsonderzoeken aan, geven wij workshops en masterclasses en geven wij organisatieadvies.

Een luisterend oor: Bedrijfsmaatschappelijk loket Covid 19

UBR| Bedrijfszorg heeft voor rijksmedewerkers een loket ingericht om psychosociale problemen vanwege de coronacrisis te bespreken. Onze bedrijfsmaatschappelijk werkers staan je graag te woord en ondersteunen je met advies. De telefonische hulplijn is bereikbaar op werkdagen van 09.00 – 17.00 uur

Bel met een van onze adviseurs via 088 3713710

Rouw in tijden van corona

In deze roerige tijd kan het rouwproces van een medewerker die een dierbare heeft verloren extra moeilijk zijn. Als een dierbare is overleden aan de gevolgen van het coronavirus is het soms niet mogelijk om aanwezig te zijn bij de uitvaart. Ook kan angst ontstaan om zelf ziek te worden.

Financiële problemen

Als een medewerker financiële problemen heeft kan dat negatieve invloed hebben op zijn gezondheid en zijn dagelijks functioneren. Het bespreekbaar maken van deze problemen is de eerste stap naar het aanpakken en oplossen ervan.

Inspiratie Vitaliteit voor managers

Vitaliteit is een belangrijk onderdeel van duurzame inzetbaarheid. Hier vind je tips en inspiratie voor een gesprek over vitaliteit met je medewerkers.