Informatie voor medewerkers

Tips voor thuiswerken

Met de onderstaande tips kun je veilig en gezond werken vanuit huis. Ook lees je hier hoe je thuiswerken kunt combineren met je gezin.

Een goed gesprek

Hoe voer ik een goed gesprek met mijn leidinggevende als ik stress/ problemen ervaar? Lees er alles over in de factsheet.

Omgaan met stress en nare gevoelens

Stress en nare gevoelens in deze vreemde tijd? Dat is heel normaal. Hier vind je meer informatie over wat bedrijfsmaatschappelijk werk voor je kan doen.

Zorgen om je gezondheid

Maak je je zorgen over je gezondheid tijdens deze coronacrisis? Neem contact op met een bedrijfsarts. Weten hoe? Lees dan verder.

Ergonomisch advies

Heb je beginnende fysieke klachten die te maken hebben met je thuiswerkplek? Neem contact op met een ergonoom via 06 – 507 684 86 of 06 – 156 741 66.

Om je zo goed mogelijk te helpen, kan gevraagd worden om een foto van je werkplek en zithouding te mailen.

Verzuim & re-integratie tijdens corona

Zorgen om je herstel of re-integratie in deze periode? Bespreek dit dan in eerste instantie met je leidinggevende.

Zie hiervoor de tips voor het goede gesprek. Je leidinggevende kan ondersteuning van een bedrijfsarts en een re-integratie-adviseur inschakelen.

Mocht het niet lukken om het met je leidinggevende te bespreken neem dan contact op met de bedrijfsarts.

Bedrijfsartsen zijn te bereiken via het medisch secretariaat.

Veiligheid

Werk je tijdens deze coronacrisis op locatie en maak je je zorgen over je veiligheid? Lees dan hier onze tips voor veilig werken.

Loopbaan tijdens corona

Corona, werk en je loopbaan. Die combinatie roept vragen op. Dat merken ook onze loopbaanadviseurs in de dagelijkse praktijk. De vragen die nu veel voorbij komen hebben we op een rijtje gezet. Met daarbij tips of advies.

InterCoach: coachtrajecten vanuit huis

De intakegesprekken en coachtrajecten bij InterCoach gaan in deze tijd van “thuiswerken” gewoon door.

Bevlogen aan het werk door middel van Mindfulness

Het werk wordt steeds complexer, het tempo ligt hoger en je krijgt in kortere tijd steeds meer informatie te verwerken. Gelijktijdig moeten wij uitvoering geven aan politieke doelstellingen.  Dat stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het werk en het tempo waarin we werken. Om als professional te kunnen gedijen in een omgeving met thuiswerken en hoge complexiteit, vraagt om het beheersen van nieuwe vaardigheden.

Mindfulness is een meta-vaardigheid die jou ondersteunt in het ontwikkelen van onder andere focus, aandacht, wendbaarheid en vitaliteit. Mindfulness wordt ook wel aandacht-  training genoemd en iedereen weet: “alles wat je aandacht geeft dat groeit”. Dit zorgt niet alleen voor een betere kwaliteit maar ook dat het werk met meer plezier wordt uitgevoerd omdat je meer bewust bent van jouw talenten en purpose.

Het programma Mindful Rijk is het expertisecentrum op het gebied van mindfulness en positiviteit en helpt de overheid met het creëren van een positieve werkbeleving die een bijdrage levert aan een bevlogen werkcultuur. Dit doen we door het aanbieden van verschillende gevalideerde trainingen zoals Mindfulness-Based Stress Reduction, Mindful Werken, Sterke kanten training, Job Crafting, Team trainingen ect. Ook bieden wij bevlogenheidsonderzoeken aan, geven wij workshops en masterclasses en geven wij organisatieadvies.

De zelftest Het Nieuwe Werken

Wat kun je doen om vitaal en in balans te blijven? De zelftest Het Nieuwe Werken (HNW) en vitaliteit helpt je op weg!

Peil je persoonlijke gezondheid

Persoonlijke gezondheid is van grote invloed op je professionele inzetbaarheid. Peil hier je persoonlijke gezondheid.

Tijd over en wil je collega’s helpen?

Heb jij tijd beschikbaar en wil je collega’s helpen? Bekijk het aanbod van Tijdelijk Werk op de Mobiliteitsbank. Bij interesse kunnen dan, in overleg met de direct leidinggevende, afspraken worden gemaakt om vraag en aanbod te matchen. Dit aanbod is nu nog beperkt, maar het is de verwachting dat dit de komende periode toeneemt.

Een luisterend oor: Bedrijfsmaatschappelijk loket COVID-19

UBR| Bedrijfszorg heeft voor rijksmedewerkers een loket ingericht om psychosociale problemen vanwege de coronacrisis te bespreken. Onze bedrijfsmaatschappelijk werkers staan je graag te woord en ondersteunen je met advies. De telefonische hulplijn is bereikbaar op werkdagen van 09.00 – 17.00 uur

Bel met een van onze adviseurs via 088 3713710

Rouw in tijden van corona

Als je in deze roerige tijd een dierbare verliest kan dat kan extra moeilijk zijn. Bijvoorbeeld als diegene is overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Dan is het soms niet mogelijk om aanwezig te zijn bij de uitvaart. Ook kan angst ontstaan om zelf ziek te worden.

Financiële problemen

Als je financiële problemen hebt kan dat negatieve invloed zijn op je gezondheid en je dagelijks functioneren. Het bespreekbaar maken van deze problemen is de eerste stap naar het aanpakken en oplossen ervan.