Tips

Hier delen we ideeën, tips, podcast en nog veel meer om je nog vitaler te voelen.

Ontspannen en mediteren

Doe eens een sessie mindfulness, meditatie of ademhalingsoefening. Er zijn van allerlei (gratis) filmpjes en apps beschikbaar waarmee je je dag goed kunt beginnen. Ook leuk om samen te doen met je partner of kinderen.

Luister eens wat vaker naar muziek. Sommige soorten helpen bij ontspanning en concentratie.

Kom in beweging

Spreek met een collega af dat jullie deze week elke werkdag beginnen met een rondje naar buiten, of met drie setjes van 20 situps. De app Ommetje heeft ook een optie om met anderen een challenge af te spreken of een eigen ‘wandelgroep’ aan te maken. Dat geeft steun en werkt stimulerend.

Weet jij hoeveel je moet bewegen om gezond te blijven? Kijk dan eens op de website van Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Kijk voor tips voor meer beweging tijdens je werk op deze site of doe mee met NL in beweging.

Boost je immuunsysteem

Maak in 5 minuten deze heerlijke pittige smoothie. Dit heb je nodig:

  • 10 gr gember
  •  1 sinaasappel
  •  2 tl kurkuma
  •  150 gr wortel
  •  100 ml water

Schil de gember, de sinaasappel en de wortel en stop het in de blender. Voeg het water en de kurkuma toe. Blend tot een gladde smoothie.

Mentaal gezond blijven in crisistijd

In deze podcast interviewt zzp'er en psycholoog Thijs Launspach psycholoog
Saskia Geraerts, schrijver van PRFCT over mentaal gezond blijven in crisistijd. Saskia is expert op het gebied van mentale gezondheid. Wat kun je het beste doen in deze omstandigheden om je hoofd koel te houden? En wat werkt helemaal niet?
Luister hier de podcast

Thuiswerken met focus

Je werksituatie is radicaal veranderd. Er is meer stress en onzekerheid en je moet het allemaal vanuit huis bolwerken. Hoe doe je dat?

In zijn online college liet breinexpert Mark Tigchelaar zien hoe je met de juiste omgeving en technieken écht aandachtig werkt en hoe je aan het eind van de dag zelfs energie overhoudt. Bekijk hier het college.

Kijk voor meer interessante podcasts op www.denkproducties.nl.

Podcast Trivability

Deze podcast helpt jou om op dit moment te ‘reflecteren’ op jouw leven. Het is net als in het vliegtuig. Moet je eerst je eigen zuurstofmasker opzetten om vervolgens anderen te kunnen helpen.

In deze aflevering zullen we je door de vier domeinen van ‘thrivability’ leiden: het fysieke, het mentale, het emotionele en het spirituele domein. Ga mee op een introspectieve wandeling.

InOvergang

Tussen de 40 en 59 jaar verandert er veel in de hormoonhuishouding van vrouwen. Hierdoor kun je last krijgen van overgangsklachten. Hoewel deze klachten in veel gevallen goed te managen zijn, ervaart één op de drie vrouwen zoveel klachten, dat zij er ook last van heeft op het werk. InOvergang is het platform voor iedereen binnen de Rijksoverheid die meer wil weten over deze levensfase.

Leven zonder smartphone?

We gebruiken onze smartphones zo vaak, dat offline gaan bijna geen optie meer is. Hoe kun je af en toe een pauze inlassen?

Om een richtlijn voor je eigen gebruik te kunnen te bepalen zou je eigenlijk willen weten wat een normale tijd is om per dag aan je smartphone te besteden. Uit onderzoek van Alexander Markowetz blijkt dat we gemiddeld 53 keer per dag onze telefoon ontgrendelen en dagelijks 2,5 uur besteden op onze telefoon. Let op: dit is een gemiddelde. Er zijn dus mensen die nog meer tijd met hun telefoon doorbrengen.

Misschien heb je eerder al geprobeerd je smartphonegebruik te minderen en is dit gelukt. Bravo! Wij helpen je graag om dit vol te houden en/of nog minder tijd op je telefoon door te brengen. Inzicht krijgen in hoe het één en ander 'onder de motorkap' werkt, kan hierbij helpen.