Werkplekkentool

Voor je gezondheid is het belangrijk dat je werkplek goed is ingericht. Of dit op kantoor of thuis is, met de instructie van onze specialisten is je werkplek zo ergonomisch verantwoord ingericht.

Kantoor aan huis

Heb je een kantoorruimte thuis met instelbaar meubilair en een reguliere computer opstelling? Stel deze dan zo goed mogelijk in met de onderstaande stappen. 

Stap 1: stoel instellen

  • Hoogte stoel: voeten plat op de grond, hoek tussen boven- en onderbeen ± 90-100 graden.
  • Zitdiepte: tussen voorkant zitting en knieholte is± 5 cm ruimte (3 vingers breed) optimaal
  • Hoogte rugleuning: bolling rugleuning laten aansluiten op holling van de rug
  • Hoogte armsteunen: armen langs de armsteunen laten hangen, schouders ontspannen, onderarmen in 90 graden omhoog brengen, dat is de juiste hoogte voor de armsteunen.
  • Dynamische stand:  als de stoel een dynamische instelling heeft kan deze worden ingesteld.

Stap 2: bureau hoogte instellen

  • Als de bureaustoel is ingesteld, kan het bureau worden ingesteld.
  • De hoogte van de ingestelde armsteunen (bovenzijde armsteun) overeen laten komen met de bovenzijde van het bureaublad.
  • Als het bureau niet in hoogte instelbaar is, dan de stoel hoger instellen en een verhoging op de grond leggen waarop de voeten geplaatst kunnen worden (voetensteun, dik kussen, paar boeken).

Stap 3: middelen op het bureau

  • Toetsenbord en muis: leg deze recht voor en dicht bij het lichaam, zodat in een rechte houding gewerkt kan worden.
  • Beeldscherm: recht voor, kijkhoogte zie afbeelding.

Werken aan de keukentafel

Is je keukentafel je werkplek? Een keukentafel is vaak te hoog om langdurig aan te werken. Hierdoor werk je met opgetrokken armen en schouders, waardoor er klachten kunnen ontstaan.

Vaak werk je onbewust met het werken van een laptop vaak met een voorover gebogen houding. Hieronder vind je daarom een aantal tips om je werkplek aan je keukentafel verantwoord in te richten.

  • Leg zo nodig een kussen op de stoel, waardoor je hoger komt te zitten.
  • Leg zo nodig een kussen of een andere verhoging op de grond, waardoor de voeten hoger geplaatst kunnen worden.
  • Zet de laptop op een verhoger (stapel boeken o.i.d.) zodat deze als een reguliere computeropstelling kan worden gebruikt. Zet de laptop haaks op het raam, zo voorkom je reflecties of hinder van het kijken naar het raam.
  • Gebruik een los toetsenbord en een losse muis, zodat in een juiste houding gewerkt kan worden.

Algemente tips

  • Het bureau haaks op het raam plaatsen of maak, als het niet anders kan, gebruik van helderheidswering (bv luxaflex) om hinder van invallend licht te voorkómen.
  • Wissel regelmatig van houding. Stel op de telefoon een reminder in om minimaal ieder uur even wat te drinken te halen.

Instructiefilmpje werkplek instellen

Bekijk een handig kort instructiefilmpje (4,5 minuut) over de juiste zithoogte, instelling van rugleuning en armsteunen, bureauhoogte, kijkafstand en de positie van beeldscherm, toetsenbord en muis: je werkplek instellen, zó doe je dat!. Je krijgt hier ook uitleg over waarom die instellingen van belang zijn en wat de risico's zijn wanneer je de werkplek niet op deze manier instelt.

Werkplektest

Op DeWerkplektest.nl vind je korte tests waarmee je ontdekt of je vaste werkplek, flexwerkplek of thuiswerkplek goed is ingesteld.

Nog meer tips voor veilig en gezond werken

Bekijk de animatie 'Werkplekkentool' en ontdek wat jij nog meer kunt doen om veilig en gezond te werken en waarom dat belangrijk is.

Advies ergonoom

Het is op dit moment niet mogelijk om een fysiek werkplekonderzoek aan te vragen bij onze ergonomen. Ben je een rijksmedewerker en heb je toch nog een vraag of wil je advies bij beginnende fysieke klachten? Vraag dan via de Backoffice Medische Ergonomie een telefonisch consult aan. De ergonoom neemt dan telefonisch contact met je op voor verdere tips en advies. Om je zo goed mogelijk te helpen, kan gevraagd worden om een foto van je werkplek en zithouding op te sturen. De backoffice is te bereiken via 06 – 507 684 86 en  06 – 156 741 66.