Sanne Timmer

Donderdag 2 september - Ella, Paul, Sophie en ik lopen het Scheveningse strand op, op zoek naar de rest van onze lichting '20 en de nieuwe, vijfde lichting van TRIP. We zijn bij elkaar voor de jaarlijkse barbecue-borrel en komen aan vanuit de Hoftoren - voor de eerste keer konden we met elkaar brainstormen op één van de Rijkskantoorpanden. Even mogen proeven van het werken op kantoor in Den Haag. We zijn met zijn vieren namelijk bezig met een project voor het Portfolioboard Digitalisering Rijksinkoop.

Project voor het Portfolioboard Digitalisering Rijksinkoop

Dit project gaat om het digitaliseren van het voorproces van de inkoopkolom door een Digitale Inkoop Assistent. Na een trainingsdag vanuit het traineeship werd het plan verkozen om verder uit te werken. En nu, zo'n vijf maanden later, hebben we wat te vieren: we starten met een pilot bij de Belastingdienst. Daarnaast werken we het plan samen verder uit met andere inkooporganisaties, om uiteindelijk de tool generiek te bouwen en wijdverspreid te implementeren. 

Al weer een jaar geleden

Op het zonnige terras van Solbeach omringen we ons met bekende en onbekende gezichten. Ik realiseer me dat het alweer een jaar geleden is dat ik op deze zelfde plek stond, beginnend aan een nog onbekend inkoopavontuur. Wat is het jaar voorbijgevlogen en wat is er tegelijkertijd veel gebeurd. Ik denk terug aan de werkplek waar ik een jaar geleden begon, de Gemeente Amsterdam. Ik dompelde mezelf onder in de wereld van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI). Deze kant van inkoop was voor mij een van de voornaamste redenen geweest om te solliciteren en ik kreeg direct de kans om dit in praktijk toe te passen. Na het implementeren van het Ambitieweb binnen de organisatie en het afleveren van een MVI-rapport over de facilitaire inkooptak verliet ik na acht maanden deze werkplek.

Veel verschil tussen de werkplekken

Bij de Belastingdienst zette ik vanaf mei mijn ontdekkingstocht voort binnen de inkoopkolom, waar ik erachter kwam dat er ontzettend veel kan verschillen tussen werkplekken en de bijbehorende organisaties. Bij de Belastingdienst leerde ik vooral de operationele klant van inkoop kennen door het uitvoeren van EVO's en MVO’s. Deze had ik bij de Gemeente Amsterdam voornamelijk van een afstandje mogen bewonderen. Vrij snel kwam ik erachter dat de uitvoerende kant van inkoop niet de richting is waarin ik uiteindelijk wil gaan, maar ook hoe leerzaam het is om iets meer een idee te krijgen van de richting die ik uiteindelijk wél op zou willen gaan. Bij de Belastingdienst krijg ik nu de kans om in mijn eigen interesses te blijven investeren en voort te bouwen op mijn opgedane kennis bij de Gemeente Amsterdam: samen met Tom ben ik bezig de organisatie rondom MVI in kaart te brengen en een actieplan te maken voor de komende jaren.

Lustrum van TRIP

Tijdens de borrel raak ik met Miranda in gesprek en hebben we het kort over de plannen voor het jaar dat voor de deur staat - waaronder het Lustrum van TRIP. Samen met twee trainees van iedere lichting werken Tom en ik aan een lustrumproject en voegen we de kennis samen van de afgelopen vijf jaar. Hoe dat er precies uit gaat zien? Dat horen jullie in het voorjaar van 2022!

Weer wat tastbaarder

De fysieke ontmoeting met zijn allen zorgt ervoor dat het traineeship weer even wat tastbaarder wordt. Voor de strategische opdracht waar we recentelijk met onze lichting aan zijn begonnen en de derde werkplek waar we ons vanaf januari mogen begeven, kunnen we hopelijk ook nog wat oppikken van het offline trainee-zijn. En na dit jaar? Gelukkig hebben we nog even om daarover na te denken - al vliegt het komende jaar vast ook weer zo voorbij.