Eindevent Rijks I-trainees: serious game met conflicterende maatschappelijke thema’s

Als afsluiting van twee waardevolle jaren bij het Rijks I-Traineeship, werd op 9 en 10 juni een eindevenement georganiseerd voor de ICT-, Data- en Cybertrainees van de 4e lichting. Net als vorig jaar was dit een eindspel met maatschappelijke thema’s, oftewel een serious game, deze keer onder de naam Alpha Lions: The Warriors Within. Op 31 augustus 2021 is het traineeship pas officieel voorbij voor de 4e lichting, maar toch organiseerde het Rijks I-Traineeship al vóór de zomer dit event, zodat iedereen erbij kon zijn. Hoe dit event eruitzag? Lees het hieronder.

Het eindspel Alpha Lions: The Warriors Within is een vervolg op de game van vorig jaar, Alpha Lions: The End Of Nights. Dit jaar was er geen boosdoener in het spel, maar ging het over ogenschijnlijk tegengestelde maatschappelijke opgaven zoals het “heropenen van de economie” en “verlengen van lockdown maatregelen ter bescherming van de volksgezondheid”. Net als vorig jaar vroeg Jeroen Hak (senior adviseur bij de Leer en Ontwikkel Campus, de partij die de opleidingen van de trainees coördineert) aan gamemaker Marthijn de Blaeij om een serious game te bedenken en ontwerpen. Michaël Ramlal, Operationeel Manager van de Appfactory van SSC-I DJI, tekende wederom de karakters in de game. Het spel duurde twee volle dagen en werd voornamelijk digitaal aangeboden. Echter, door het Rijks I-Traineeship werd ook de ruimte geboden om als trainee fysiek aanwezig te zijn, zodat zij als team konden samenwerken aan het eindspel. Uiteraard veilig op afstand en volgens de geldende coronamaatregelen.

Superhelden met maatschappelijk thema

Hoe ging de game in zijn werk? Vanuit de organisatie werden teams gevormd met 5 of 6 trainees uit de verschillende tracks ICT, Data en Cyber. Elk team kreeg een zogenaamde Alpha Lion toegewezen, die zij gedurende alle spelonderdelen “hielpen”. Iedere superheld representeerde een bepaald maatschappelijk vraagstuk. Zo stond superheld Chip voor onderwijsvernieuwing en was Professor Singh verbonden aan het thema internationale samenwerking. Het eindspel bestond uit zeven spelonderdelen (quests): 1) samenwerking overheid en bedrijfsleven, 2) projectinrichting, 3) designthinking, 4) informatiemanagement, 5) Open Data, 6) ethiek en technologie, en 7) cybersecurity. Deze onderwerpen zijn op basis van de I-strategie van het Rijk vastgesteld.

Marthijn vertelt: ‘Voor ieder spelonderdeel kregen de trainees één uur de tijd en konden ze 10 punten verdienen. De quests waren niet de enige opdrachten van het eindevenement: tussendoor werkten de teams aan een eigen projectvoorstel dat moest gaan over het maatschappelijke thema van hun Alpha Lion. Hiermee konden zij maar liefst 60 punten verdienen. Aan het einde van dag twee presenteerden de teams dit voorstel voor een Dragons’ Den-achtige vakjury en uiteindelijk won team Chip de game.’ De vakjury bestond dit keer uit: Richard Vielvoije (kwartiermaker Ontwikkelbedrijf VBR en algemeen directeur I-Interim Rijk), René van Delft (manager Rijks I-Traineeship), Gerdien Rinzema (senior adviseur bedrijfsvoering bij Intercoach), Simone Dobbelaar (MT-lid Control op Beleid en Uitvoering bij MinJenV), Nout van Deijck en Remco Draijer (voormalig Rijks I-trainees).

De verhaallijn

De serious game bestond niet alleen uit losse onderdelen, maar bevatte een verhaallijn die tot in de puntjes was uitgewerkt door Marthijn. Hij vertelt: ‘Dit jaar waren er twee nieuwe Alpha Lions: Kline, die staat voor klimaat, en @M, die staat voor het maatschappelijke onderwerp welvaart. Tussen de twee nieuwe superhelden ontstond een grote ruzie en de andere acht Alpha Lions sloten zich aan bij ofwel Kline ofwel @M. Er ontstonden twee fronten: het ene front was voor internationale samenwerking, progressief beleid voeren en klimaatdoelstellingen. Het andere ging voor de wat meer conservatieve doeleinden, nationale belangen, welvaart, welzijn en gezondheid. De fronten botsten op deze onderwerpen. Met de 7 quests die over deze onderwerpen gingen, werden de conflicten rondom deze maatschappelijke onderwerpen zichtbaar.

‘De beleidsterreinen waar de Alpha Lions voor staan lijken tegenstrijdig, maar de echte uitdaging is natuurlijk: hoe kun je ervoor zorgen dat deze beleidsterreinen elkaar versterken?’

Aan het einde van het spel spraken beide fronten af in een lege polder om de ruzie te beslechten. Op dat moment greep Spider in, een mysterieus figuur die “in het echt” gespeeld werd door Maarten Schurink, de SG van het ministerie van BZK. Via een videoboodschap maakte hij dé plottwist van deze game bekend, namelijk dat de Alpha Lions eigenlijk niet echt bestaan. Ze zijn bedacht als een soort vorm van escapisme, door het vele thuiswerken en de eenzaamheid die daarbij komt kijken. Veel mensen kampen hierdoor met innerlijke conflicten en in dit eindspel is getracht dit innerlijke conflict visueel te maken met een strijd tussen twee fronten, vandaar "The Warriors Within". De beleidsterreinen waar deze Alpha Lions voor staan, lijken dan ook tegenstrijdig te zijn, maar de echte uitdaging is natuurlijk: hoe kun je ervoor zorgen dat deze beleidsterreinen elkaar versterken en niet dwars op elkaar gaan staan?’. Over het maken van de game zegt Marthijn het volgende: ‘Ik vond het een heel toffe opdracht. Het is mooi om met een game zulke belangrijke onderwerpen aan te snijden. Bovendien hou ik erg van Marvel, Star Wars en andere superhelden. In die zin is dit echt een droomproject!’

Fijn weerzien

Martha van Kempen, datatrainee, is momenteel bezig met haar laatste opdracht van het Rijks I-Traineeship bij het Datalab van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). Ze zat in het team van superheld Professor Singh. Martha: ‘Ik vond het heel erg leuk. Het waren twee intensieve dagen met een vol programma. De game stak goed in elkaar en de plottwist zag niemand aankomen. Bovendien ben ik blij dat we ook de mogelijkheid kregen om fysiek op locatie te zijn. Dat maakte het overleggen met het team een stuk makkelijker. Daarnaast was het alweer ongeveer anderhalf jaar geleden dat we met de hele vierde lichting bij elkaar waren. Ik had sommige trainees, vooral van de ICT- en Cybertrack, echt al heel lang niet meer gezien of gesproken. Het was dus echt heel gezellig om elkaar weer te zien!’

Het einde is in zicht voor de Rijks I-trainees van lichting 4. Nog een paar maanden werken zij aan hun derde en laatste opdracht en dan zit het traineeship er voor hen op. Met verse kennis, een uitgebreid netwerk en twee jaar werkervaring bij drie verschillende rijksorganisaties, zullen zij per september 2021 aan een nieuwe uitdaging beginnen. Wil jouw organisatie(onderdeel) graag werken met een voormalig Rijks I-trainee en heb je binnenkort of per september 2021 een mooie vacature of formatieruimte vrij? Of heb je binnen jouw organisatie een uitdagend vraagstuk liggen op het gebied van ICT, Data of Cyber voor de huidige Rijks I-trainees? Stuur dan een mail naar rijksitraineeship@rijksoverheid.nl. Het team Rijks I-Traineeship komt graag met jou in contact over de mogelijkheden!
Poster 2021