Software engineers RIG bouwen mee aan scheepvaart van de toekomst

David Kloosterman en David Remie schrijven niet alleen hun voornaam hetzelfde, ze schrijven ook aan dezelfde code. Beiden zijn ze namens het Rijks ICT Gilde werkzaam bij opdrachtgever Rijkswaterstaat (RWS). Binnen de ontwikkelteams van RWS werken deze twee software engineers mee aan een moderne, efficiënte scheepvaart door de binnenvaarwegen. ‘Wist je dat op een gemiddeld modern containerschip de lading van meer dan 100 vrachtwagens vervoerd kan worden? Dat voelt als een flinke verantwoordelijkheid!’.

Kunnen jullie iets vertellen over het project waar jullie in werken?

Kloosterman: ‘We werken allebei aan de applicatie IVS-Next bij Rijkswaterstaat, net als RIG-collega Jeroen Heijmans trouwens. IVS staat voor Informatie- en Volgsysteem voor de Scheepvaart. Je kunt het zien als het zenuwstelsel waarmee RWS de binnenlandse scheepvaart registreert en helpt om deze zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Ladingen van schepen worden verwerkt, reizen worden gepland, en daarmee voorzien we sluizen, bruggen en verkeersposten van essentiële informatie. De gebruikers van IVS-Next zijn met name brugwachters, sluismeesters en verkeersleiders op de grotere waterwegen.’ Remie: ‘Door van tevoren informatie met de schippers te delen, kunnen zij het juiste tempo bepalen en hun reizen beter plannen. Dit leidt tot een efficiëntere scheepvaart. Op dit moment zijn we ook bezig met de aansluiting van IVS op buitenlandse systemen, zodat we optimale doorvaart over Europese grenzen kunnen realiseren. Dit project heet COMEX, en staat voor Corridor Management Execution.’

David Remie en David Kloosterman

Waar zit de vernieuwing hem precies in?

Kloosterman: ‘IVS-Next is opgebouwd uit microservices. Dat zijn losstaande deelsystemen die waar nodig met elkaar communiceren. Samen vormen deze een compleet systeem. Een groot voordeel van microservices is dat je als programmeur goed kan focussen op een specifiek onderdeel van het systeem.’ Remie vult aan: ‘Naast het corridor management-project werken we aan de koppeling tussen IVS-Next en de vernieuwde radardoelvolgsystemen. Met deze innovatie kun je straks bijvoorbeeld vanuit het radarscherm klikken op een vaartuig, waarna er in IVS-Next, op een ander scherm, reis-, lading- en casco-informatie over dat schip verschijnt. Een deel van deze informatie geven de schippers zelf aan ons door voordat ze een reis beginnen. Vaartuigen hebben bovendien transponders die hun locatie doorgeven; ook deze gegevens worden door IVS-Next verwerkt. Samen met het radardoelvolgsysteem maakt dat dubbele verificatie en biedt dat de verkeersleider extra operationele informatie.’

Hoe zien jullie werkdagen er uit? Werken veel jullie samen?

Remie: ‘Het is nu natuurlijk iets anders dan vóór COVID-19, maar we hebben alle samenwerkmomenten prima digitaal kunnen opvangen. We stemmen elke dag af in de stand-up en daar omheen zijn er nog genoeg contactmomenten met elkaar. Die onderlinge verbinding is belangrijk, want we werken in principe veel aan onze eigen deelopdrachten.’ Kloosterman: ‘Het idee is dat er geen onnodige coördinatie is. Door duidelijke afspraken kan iedereen in principe zijn eigen werk oppakken. Waar nodig stemmen we onderling af. In totaal werken we met gemiddeld 12 teamgenoten aan zo’n dertig IVS-deelsystemen. Als software engineers focussen we ons primair op het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten, maar we ondersteunen ook regelmatig onze testers in het bouwen van automatische regressietesten. Doordat er constant wordt getest kunnen we continu kwalitatieve software opleveren.’

‘We zetten met ons team een mooie standaard neer om in de toekomst meer van dit soort projecten binnen Rijkswaterstaat, en zelfs de hele Rijksoverheid, te kunnen uitvoeren.’

Waar worden jullie blij van in deze opdracht?

Remie: ‘Ook al merken we het niet op dagelijkse basis, het werk wat we doen heeft grote impact. Het is wel vitale infrastructuur van Nederland waar we het over hebben. Wist je dat op een gemiddeld modern containerschip een lading van meer dan 100 vrachtwagens vervoerd kan worden? Dat voelt als een flinke verantwoordelijkheid! Dat merkte ik heel concreet toen ik eens bij een incident buiten werktijd moest inspringen. Ik zat de hele avond in calls om het op te lossen. Het helpt dan als je kunt bouwen op de professionaliteit en resultaatgerichtheid van de dienstdoende collega’s en partners.’ Kloosterman: ‘Ik word er blij van dat ik hier met nieuwe technieken leer werken. Daarnaast is het ook fijn om te zien dat Rijkswaterstaat als opdrachtgever heel enthousiast is over deze manier van software ontwikkelen. Voor hen is het nieuw om dit soort oplossingen in-house te bouwen en niet uit te besteden. We zetten met ons team een mooie standaard neer om in de toekomst meer van dit soort projecten binnen Rijkswaterstaat, en zelfs de hele Rijksoverheid, te kunnen uitvoeren. Dat is bijzonder!’